به گزارش آساسرمایه، مهم ترین بخش در اقتصاد هر کشوری به بازار سرمایه آن کشور تعلق دارد که مشتمل بر طیف گسترده ای از انواع بازارها است. برخی افراد با حضور در این بازارها و فعالیت در آن ها به موفقیت های بزرگ و ثروت های بی شماری دست یافته اند. از معروف ترین انواع بازار مالی یا بازار سرمایه می توان به بازار بورس اشاره کرد. سرمایه گذاران با هدف دریافت سود و افزایش سرمایه خود قدم به بازارهای سرمایه می گذارند؛ در حالی که بازدهی و سودآوری در هر سرمایه گذاری، با شناخت کافی از بازار و آگاهی از قوانین و اصطلاحات آن امکان پذیر است.

به صورت کلی بازار سرمایه به دو دسته بازارهای اولیه و بازارهای ثانویه تقسیم می شود. در بازار اولیه، تجارت اوراق بهادار جدید سهام صورت می گیرد. این در حالی است که بازار ثانویه به مبادله اوراق بهادار موجود می پردازد. در ادامه مطلب ضمن آشنایی با بازار سرمایه، به انواع بازار مالی و مزیت های آن خواهیم پرداخت.

منظور از بازار سرمایه چیست؟

بازار سرمایه مجموعه ای از بازارهای مالی است که میان خریداران و فروشندگان اوراق بهادار ارتباط برقرار می کند. معمولا این بازار تحت عنوان بازار بورس اوراق بهادار شناخته می شود. سرمایه مورد نیاز سازمان ها و شرکت ها و بودجه لازم جهت تکمیل، راه اندازی و توسعه پروژه های گوناگون دولت را می توان از طریق سرمایه گذاری های بلند مدت و کوتاه مدت بازار بورس تأمین کرد. بازار سرمایه تنها یکی از انواع بازارهای مالی است.

بازار مالی به بازار سرمایه و بازار پول تقسیم می شود و تفاوت آن ها در ابزار و مدت زمان سرمایه گذاری در این بازارها است. در واقع هر سرمایه گذاری کمتر از 1 سال، از قدرت نقدشوندگی بالایی برخوردار است و به عنوان بازار پول شناخته می شود. بازارهای سرمایه در ایران از ابزارهایی نظیر اوراق مشارکت، اوراق قرضه و اوراق بهادار بهره مند می شوند. در حالی که بازارهای پولی با استفاده از حواله، سپرده، وام، بروات و وثیقه گذران عمر می کنند. باید خاطر نشان ساخت سرمایه جاری در بازارهای مالی، پول اشخاصی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در این بازارها سرمایه گذاری می کنند و یا از محل شرکت های بیمه، بانک ها، شرکت های لیزینگ و … تأمین می شود. در این میان کارگزاری ها همانند پل ارتباطی میان فروشندگان و خریداران عمل کرده و از طریق پذیره نویسی اوراق قرضه و بهادار، شرکت ها را در فروش آن ها یاری می کنند.

هدف بازارهای سرمایه چیست؟

به طور کلی می توان گفت بازارهای سرمایه به دنبال بهبود عملکرد معاملات می باشند. این بازارها افرادی را که به دنبال سرمایه هستند و افرادی را که دارای سرمایه هستند، در یک جا جمع می کند و محلی برای مبادله اوراق بهادار توسط اشخاص اقتصادی فراهم می نماید. جالب است بدانید بسیاری از بازارها در مراکز عمده مالی مانند لندن، نیویورک، هنگ کنگ و سنگاپور تمرکز یافته اند.

آشنایی با انواع بازار سرمایه

بیشتر بازارهای مالی تحت نظارت قانون گذاران مالی و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند. با این حال بازار سرمایه در ایران به بورس اوراق بهادار تهران شهرت دارد. خوشبختانه در حال حاضر امکان دسترسی اینترنتی به این بازارها فراهم شده است و برای بهره مندی از فرصت های سرمایه گذاری، نیازی به مراجعه حضوری به تالار بورس نیست. به صورت کلی بازارهای سرمایه به دو نوع بازار اولیه و بازار ثانویه تقسیم می شوند که در ادامه به توضیح هریک خواهیم پرداخت:

بازار اولیه

منظور از بازار اولیه همان بازاری است که ناشران مستقیما اوراق سهام و مشارکت خود را به عنوان عرضه اولیه عمومی توزیع و به فروش می رسانند. بنابراین سازمان ها و شرکت ها بدون نیاز به وام های بانکی و تنها با فروش مقداری از سهام خود به مردم و سرمایه گذاران، بودجه و سرمایه مورد نیاز برای پروژه و توسعه شرکت خود را تأمین می کنند.

بازار ثانویه

با اتمام عرضه اولیه، کلیه معاملات باقی مانده در بازار ثانویه انجام می شود. تمام اوراق و سهام منتشر شده از سوی شرکت ها در بازار ثانویه معامله می شوند تا سرمایه گذاران امکان نقد کردن سهام خود را داشته باشند. بر همین اساس اوراق بهادار و سهام در بازار ثانویه و در میان فعالان بازار بورس دست به دست می شود. بهتر است بدانید نوسانات قیمت سهام در این بازار مالی بسیار بالا بوده و به همان نسبت ریسک سرمایه گذاری نیز افزایش می یابد. در نهایت فعالیت در بازار ثانویه روحیه ریسک پذیر، قدرت تحلیل بالا، اطلاعات و مهارت زیادی را می طلبد.

نگاهی به راه های ورود به بازار سرمایه

ورود به بازار سرمایه و سرمایه گذاری موفق در بورس، هم به صورت مستقیم و هم از طریق واسطه امکان پذیر است. از آن جایی که بورس تهران از بازدهی خوبی برخوردار است، افراد زیادی علاقمند به حضور در این بازار هستند و می خواهند سرمایه اضافی خود را در بورس سرمایه گذاری کنند. به صورت کلی راه های ورود به بازار سرمایه به شرح زیر است:

گام اول: افرادی که برای نخستین بار وارد بورس می شوند، با این سؤال مواجه خواهند شد که برای ورود به بازار بورس باید از کجا شروع کنند. به طور کلی معامله در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود. البته قبل از آن نیاز به دریافت کد بورسی از کارگزاری می باشد. این کد نشان دهنده هویت شما در بورس بوده و شما توسط آن شناخته خواهید شد. در این میان کارگزار پل ارتباطی میان شما و بازار بورس است و کلیه معاملات به وسیله کارگزار انجام می شود.

گام دوم: معاملات سهام به وسیله شرکت های کارگزاری انجام می شود و دارای انواع مختلفی است. شما می توانید با مراجعه به یکی از کارگزاری ها و با ارائه سفارش خرید و فروش، با استفاده از سامانه معاملات برخط یا معامله مستقیم سهام توسط خودتان، نسبت به انجام معاملات اقدام نمایید. از آن جایی که کارگزاری ها دارای سیستم معاملات برخط بوده و این روش بهترین راه ثبت معاملات است، می توانید اقدام به خرید و فروش لحظه ای و آنی سهام نمایید. در این روش کلیه کارها با ورود به حساب کاربری بورس و تنها توسط خود شخص امکان پذیر است. البته در هر شرایطی کارگزاری رابط میان شما و بورس خواهد بود.

ورود به بازار سرمایه چه مزیت هایی دارد؟

  • تقویت رشد اقتصادی.
  • ارتقای شفاف اطلاعات و ارزیابی سریع ابزارهای سرمایه.
  • تسهیل تجارت اوراق بهادار، تسویه معاملات و حرکت سرمایه جهت استفاده از بهره وری و سودآوری بیشتر با هدف افزایش درآمد ملی.
  • بهبود اثربخشی تخصیص سرمایه.
  • کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم بازار سرمایه و انواع آن آشنا شدیم. به صورت کلی در این بازارها دو نوع اوراق بهادار شامل بدهی و سهام خرید و فروش می شود. هم چنین شرکت های تجاری و تولیدی می توانند از طریق این بازار، بودجه و سرمایه مورد نیاز خود را گسترش و به تأمین مالی منابع مورد نیاز بپردازند. از آن جایی که سرمایه گذاری موفق در بورس نیازمند آموزش و کسب آگاهی است، گروه آموزشی آساسرمایه با فراهم آوردن موقعیت های آموزشی خود در این مجموعه که شامل دوره آشنایی جامع با ابزار مشتقه، دوره اقتصاد کلان برای سرمایه گذاری، فارکس و … می باشد، روش سرمایه گذاری موفق در بازار سرمایه، انتخاب سهام مناسب و نحوه انجام معاملات را در اختیار شما عزیزان قرار خواهد داد. امیدواریم گامی مثبت در جهت هرچه ثروتمند شدن شما برداشته و شما را در مسیر تحقق آرزوهایتان همراهی کنیم.