نماینده مجلس:

بنزین سال آینده گران نمی شود/ ارز ترجیحی و یارانه معیشتی منتظر تصمیم دولت

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش قیمت بنزین در سال آینده را منتفی اعلام کرد و گفت: در خصوص ارز تک نرخی و افزایش یارانه معیشتی دولت باید تصمیم گیری کند.

رحیم زارع درباره افزایش نرخ بنزین در لایحه بودجه سال آینده گفت: در جلسات کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص صحبتی نشد.بنزین و حامل‌های انرژی وزن بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند. چون اساسا اقتصاد ایران به دلار و بنزین ارتباط دارد و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی در پی خواهد داشت.

وی افزود: برنامه ای برای گران شدن بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد. مگر اینکه یارانه‌های پنهان یعنی مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شود که مشروط به بهبود وضعیت معیشت، نظرخواهی و اقناع سازی مردم است.در این خصوص مولفه‌های بسیاری برای اجرا وجود دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طی این جلسات پیشنهاداتی به دولت درباره نرخ ارز، یارانه‌های پنهان و آشکار و اصلاح ساختار بودجه داده شد اما اینکه در نهایت چه تصمیمی اتخاذ می شود بر عهده دولت است که تا ۱۵ آذرماه موعد ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس ،مشخص خواهد شد.

زارع گفت: تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و آشکار به مولفه‌ها و عوامل زیادی بستگی دارد که باید زیرساخت‌های آن فراهم شود. موضوع یارانه نقدی هم مطرح شد که باید از راه‌هایی چون نظرخواهی از مردم وضعیت آن را مشخص کرد.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ارز تک نرخی و یارانه حدود ۲۰۰ هزار تومانی پیشنهاد شد که دولت روجانی آن را قبول نکرد. باید دید دولت رئیسی چه برنامه‌ای در این خصوص دارد.