به گزارش آساسرمایه، شرکت بورس تهران زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد و بعد از شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار در کنار شرکت‌های فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، بورس کالای ایران، بورس انرژی ایران و مدیریت فناوری بورس ارکان بازار سرمایه ایران را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل در این مقاله آشنایی با وظایف بورس تهران را آورده‌ایم.

آشنایی با وظایف بورس تهران

وظایف و فعالیت‌های شرکت بورس تهران عبارتند از:

نظارت بر عملکرد بورس: شرکت بورس تهران مسئول نظارت و راهبری بر عملکرد بورس اوراق بهادار تهران و سایر بازارهای سرمایه ایران است. نظارت و کنترل بر فعالیت‌ها و عملکرد شرکت‌ها، بنگاه‌های کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مرتبط با بازار سرمایه در تکمیل و فوریت کار خود نهاده است.
ارائه خدمات به شرکت‌های عضو بورس: شرکت بورس تهران وظیفه ارائه خدمات مالی، فنی و مشاوره‌ای به شرکت‌های عضو بورس و شرکت‌های کارگزاری را دارد. این شامل ارائه سیستم‌ها و نرم‌افزارهای لازم برای اتصال شرکت‌ها به بازار بورس، خدمات اطلاع‌رسانی، آموزش و مشاوره‌های فنی می‌شود.
تدارک دسترسی به بازار بورس: شرکت بورس تهران مسئول تدارک دسترسی سهام و سایر اوراق بهادار قابل معامله به بازار است. این شامل صدور مجوز بورسی و ثبت شرکت‌های عضو، تسهیل انتشار و عرضه اوراق بهادار جدید، نظارت بر نشریات بورسی و ایجاد شرایط مناسب برای تبادل و خرید و فروش اوراق بهادار است.

پژوهش و تحلیل: شرکت بورس تهران مسئول تحلیل و پژوهش‌های مربوط به عملکرد بازار سرمایه و اوراق بهادار است. این شامل تحلیل داده‌های بازار، انتشار گزارش‌های تحلیلی، ارائه پیش‌بینی‌ها، تحقیقات بازاریابی و دسترسی به اطلاعات مالی و تحلیلی است.
ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری: شرکت بورس تهران سعی در ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه دارد. این شامل ایجاد آگاهی و آموزش مناسب برای سرمایه‌گذاران درباره بازار سرمایه، برگزاری نشست‌های آموزشی و نمایشگاه‌ها، ارائه اطلاعات آماری و گزارشات مربوط به بازار سرمایه است.

پشتیبانی از بازدهی بازار سرمایه: سازمان بورس تهران با توجه به نقش مهم بازار سرمایه در توسعه اقتصادی کشور، تمهیدات لازم برای ارتقای راندمان و پشتیبانی از بازدهی و استقرار نظم و عدالت در بازار سرمایه را برقرار می‌کند.

بازار اول و بازار دوم بورس تهران چیست؟

برای نظم و شناخت بیشتر شرکت‌ها بورس به بازار اول و بازار دوم تقسیم می‌شود. بازار اول نیز به دو قسمت اصلی و فرعی تقسیم می‌شود. تفاوت میان دسته اصلی و فرعی در بازار اول بر مبنای سرمایه ثبت شده، درصد حقوق صاحبان سهام و تعداد سهام‌دار و موارد دیگر صورت می‌گیرد.
معیار‌هایی که بر اساس آنها شرکت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، معیار‌های عمومی و اختصاصی می‌باشند. شرکت‌های حاضر در بورس تهران باید معیار‌های عمومی را دارا باشند اما معیار‌های اختصاصی برای هر تابلو حداقل‌هایی دارد که شرکت‌ها برای درج در آن تابلو، باید آن حداقل‌ها را دارا باشند.
شرکت بورس تهران در بورس
بورس اوراق بهادار تهران به عنوان شرکت سهامی عام در بازار بورس حضور دارد. این شرکت فعالیت خود در بورس را در سال 1385 آغاز کرد و نماد آن هم در تابلوی سهام با نام “بورس” شناخته می‌شود.

شرایط پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران

پذیرش شر‌کت‌ها در بورس تهران به معنای فراهم شدن امکان معامله اوراق بهادار آن شرکت در بورس است. شرکت‌ها بر اساس شرایطی که دارند در بازار بورس تهران و یا فرابورس که هر دو زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستند، مورد پذیرش و عرضه قرار می‌گیرند.
شرکت‌ها با توجه به شرایطی مانند اندازه شرکت، جمع دارایی ، میزان سود آوری، تعداد سهامداران و … در شرکت بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران مورد پذیرش قرار می گیرند.

شرایط عمومی پذیرش شرکت‌ها

مطابق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار شرایط عمومی پذیرش شرکت‌ها به شکل زیر است:

  • شرکت باید سهامی عام باشد
  • نزد سازمان ثبت شده باشد
  • نبود محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال با اعمال حق رای توسط صاحبان سهام
  • سهام با نام و دارای حق رای باشد و تمام بهای اسمی آن پرداخت شده باشد
  • تابعیت شرکت حتما باید ایرانی باشد