به گزارش آساسرمایه، در حال حاضر شاهد رواج بورس و انواع سرمایه گذاری در زندگی مردم هستیم. با این حال خوب است پیش از سرمایه گذاری در بورس، به دنبال آشنایی با بورس، یادگیری بورس و آگاهی جامعه نسبت به تمام مفاهیم آن باشیم. بورس یک نوع بازار سرمایه گذاری دیجیتال است که دارایی های مختلفی از جمله کالا و سهام شرکت ها در آن معامله می شود. به همین خاطر به این بازار، بازار بورس اوراق بهادار گفته می شود. بازار بورس به سرمایه گذاران این امکان را می دهد که با قرار دادن سرمایه خود در بورس، از طریق آن کسب درآمد نمایند. نکته حائز اهمیت این است که سرمایه گذاری در بورس به مبلغ زیادی نیاز ندارد و با هر میزان سرمایه می توان نسبت به سرمایه گذاری در این بازار اقدام کرد.

به همین خاطر توصیه می کنیم پیش از ورود به این مسیر و به منظور آگاهی از مفاهیم بورسی، ابتدا با بورس آشنا شوید؛ سپس نسبت به تحلیل بازارهای آن اقدام نمایید. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با بورس و فلسفه شکل گیری آن

احتمالا تاکنون نام بورس و اوراق بهادار به گوش شما رسیده است و به خوبی می دانید که ورود به این بازار نیازمند آشنایی با بورس و آموزش کامل مفاهیم آن است. بنابراین پیش از آن که به انواع بورس و فلسفه شکل گیری آن اشاره کنیم، ابتدا بهتر است بدانیم بورس چیست؟ منظور از بورس یک بازار دیجیتالی است که انواع اوراق بهادار اعم از اوراق خزانه، حق تقدم سهام، سهام، انواع صندوق های سرمایه گذاری، اختیار معامله و … در آن خرید و فروش می شود. این بازار بزرگ متشکل از چهار زیر مجموعه است که همگی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار به فعالیت مشغول می باشند.

در صورتی که تجربه ورود به بازارهای سرمایه گذاری را داشته باشید، احتمالا با سؤالاتی نظیر فلسفه شکل گیری بورس چیست؟ راه های موفقیت در بورس تهران به چه صورت است؟ آیا می توان در بورس تهران و بازارهای رقیب به بازدهی مناسبی رسید؟ و … مواجه شده اید. به صورت کلی بورس با هدف ایجاد بازاری قانونمند، شفاف، منسجم و پیوسته به منظور جمع نمودن سرمایه های خرد و کلان و تأمین مالی شرکت ها و پروژه های آنان شکل گرفت. در واقع اصلی ترین هدف شکل گیری بورس، شراکت و تقسیم سود میان سرمایه گذاران بود. این بدان معناست که اگر فردی سهام یک شرکت را خریداری نماید، با توجه به تعداد سهام های خریداری شده، مالک آن شرکت شود. از سوی دیگر علاوه بر این که از سودهای کسب شده شرکت بهره مند می شود، می تواند از نوسانات قیمت سهام نیز نفع ببرد. در نهایت شخص با حضور در مجامع عمومی، امکان مشارکت در تصمیم گیری ها را خواهد داشت.

نگاهی به تاریخچه پیدایش بورس در ایران و جهان

در حقیقت تاریخچه پیدایش بورس در جهان به قرن 15 میلادی باز می گردد. در آن روزگاران کسبه و بازرگانان شهری در شمال غربی بلژیک، مقابل خانه یکی از بزرگ زاده ها تجمع می کردند و به خرید و فروش کالاهای خود به صورت حراج مشغول می شدند. از آن تاریخ به بعد تعداد مکان هایی که افراد کالاهای خود را در آن جا حراج می کردند گسترش یافت. جالب است بدانید نخستین بورس اوراق بهادار در شهر آمستردام هلند در اوایل قرن 17 میلادی شکل گرفت. در این میان کمپانی هند شرقی نخستین شرکتی بود که اقدام به عرضه سهام خود در بورس کرد.

در ارتباط با تأسیس بورس در ایران می توان گفت تاریخچه تأسیس آن به سال 1315 هجری شمسی باز می گردد. در آن زمان شخصی بلژیکی به نام «ران لوترفلد» با مطالعه فراوان در زمینه شکل گیری بورس در ایران، نسبت به تهیه اساسنامه داخلی بورس و ارائه آن به مسئولان ایرانی اقدام کرد.

متأسفانه به دلیل شرایطی که در آن زمان بر ایران حاکم بود و مصادف با وقوع جنگ جهانی دوم، موضوع تأسیس بورس چیزی نزدیک به 25 سال به تأخیر افتاد. در نهایت در سال 1341 و با تشکیل کمیسیونی در وزارت بازرگانی، نخستین موافقت نامه تأسیس بورس تنظیم شد.

در پایان همان سال هیئتی به ریاست دبیرکل بورس بروکسل به منظور مشارکت در راه اندازی بورس در ایران، وارد کشور شدند. در نهایت در سال 1345 مجلس قانون تأسیس بورس اوراق بهادار را تصویب و جهت اجرا به بانک مرکزی ابلاغ کرد.


بیشتر بخوانید: انجام بزرگترین تأمین مالی بازار سرمایه از محل انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در بورس تهران


سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟

به صورت کلی مزایای بورس را می توان مطابق دیدگاه خرد و کلان بررسی کرد. در ادامه هریک را به اختصار توضیح خواهیم داد.

مزایای بورس از دیدگاه خرد: در دیدگاه خرد برای بررسی یک بازار سرمایه گذاری، مؤلفه هایی نظیر تنوع گزینه های سرمایه گذاری، میزان بازدهی، قابلیت سرمایه گذاری با پول اندک و نقدشوندگی مورد توجه قرار می گیرد. در طول  سال های اخیر، بازار بورس در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه گذاری بهترین عملکرد ممکن را داشته است. باید خاطر نشان ساخت در حال حاضر بیشتر از 700 نماد در بازار بورس وجود دارد که امکان سرمایه گذاری برای شما را فراهم نموده است. در این میان بسیاری از نمادها مانند اوراق خزانه اسلامی از بازدهی ثابت و ریسک پایینی برخوردار هستند. در مقابل برخی سهام ها مانند سهام شرکت ها، دارای ریسک بالاتر و بازدهی بیشتری هستند.

مزایای بورس از دیدگاه کلان: بازار بورس قادر است پس اندازهای راکد و جزئی سرمایه گذاران را جمع آوری و در امور تأمین مالی کارخانه ها، مؤسسات و کسب و کارهای مولد مورد استفاده قرار دهد. همین مسئله به رشد اقتصادی کشور منجر خواهد شد. یکی از مهم ترین مزایای بورس از دیدگاه کلان، کنترل میزان نقدینگی، تورم و حجم پول است. به عنوان مثال زمانی که نقدینگی در کشور افزایش پیدا کند، دولت با انتشار اوراق مشارکت و فروش سهام، اقدام به جمع آوری نقدینگی زیاد در جامعه می نماید. در نتیجه می تواند مانع تورم بیشتر در کشور شود.

راه های موفقیت در بورس تهران چیست؟

موفقیت در بورس و تبدیل شدن به یک معامله گر موفق در این راه، جذابیت بسیار زیادی برای مردم دارد. در این بازار معامله گران به دنبال افزایش سودآوری در معاملات و گسترش تعداد معاملات پر سود خود هستند. موفقیت در بورس تهران همانند دیگر بازارهای مالی نیازمند کسب تجربه، استراتژی مناسب و مطالعه منابع معتبر در این خصوص است. برخی از مهم ترین راه های موفقیت در بورس تهران به شرح زیر است:

قاعده اول: از یک برنامه معاملاتی مناسب پیروی کنید.
قاعده دوم: با معاملات خود درست مانند یک تجارت رفتار نمایید.
قاعده سوم: از فناوری و تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید.
قاعده چهارم: به دنبال حفاظت از سرمایه معاملاتی خود باشید.
قاعده پنجم: در زمینه یادگیری بورس مثل یک دانشجو باشید.
قاعده ششم: تنها با پول های اضافی خود به معاملات بازار بورس وارد شوید.
قاعده هفتم: سعی کنید روشی مطابق با واقعیت ایجاد نمایید.
قاعده هشتم: در هر شرایطی از حد ضرر استفاده کنید.
قاعده نهم: از زمان بسته شدن معامله اطلاع حاصل کنید.
قاعده دهم: معاملات را در چشم انداز نگه دارید

سخن پایانی

همان طور که در این متن اشاره کردیم، آشنایی با بورس مسیری طولانی است که نیازمند کسب اطلاعات و آموزش در این زمینه می باشد. به یاد داشته باشید که یکی از راه های کسب موفقیت در بورس، آموزش درست و تفکیک شده مطالب می باشد. از آن جایی که اساسا سرمایه گذاری در بورس نیازمند کسب دانش و آگاهی در خصوص مفاهیم بورسی است، آساسرمایه مفتخر است که به صورت تخصصی بر روی آموزش سرمایه گذاری در بورس فعالیت می کند. دوره های این مجموعه شامل دوره اقتصاد کلان برای سرمایه گذاری، دوره آشنایی جامع با ابزار مشتقه، فارکس و … از جامعیت بسیار زیادی برخوردار هستند. در حال حاضر بیش از 2.500 دانشجو از آساسرمایه در حال خرید و فروش سهام در بورس و کسب سود در این بازار می باشند. بدون تردید شرکت در موقعیت های آموزشی این مجموعه با بهره‌گیری از اساتید با تجربه در این حوزه، به دلیل انتقال مفاهیم تجربی، اثرگذاری بیشتری در معاملات شما خواهد داشت.