نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:
لزوم هدایت منابع مالی به سمت بورس در پیش‌نویس تغییر قوانین بازار سرمایه

 

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: بهتر است در قانون جدید بازار سرمایه چاره‌ای برای هدایت منابع مالی به سمت بورس، تامین نقدینگی بخش‌های واقعی اقتصاد و صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شود.

«عباس آرگون» امروز (دوشنبه) به مطالب مطرح شده در پیش‌نویس تغییر قوانین بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت فعلی بازار سرمایه که اکنون دارای بیش از ۶۰ میلیون سهامدار است، مدنظر قرار گرفتن چنین قوانینی در قالب طرح چندان اقدام درستی نیست.

وی به گذشت بیش از ۱۶ سال از قانون بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بهتر است پیش از تایید پیش‌نویس تغییر قانون بازار سرمایه، اقدام پژوهشی مناسبی انجام شود و نواقص قوانین اجرا شده در بازار مورد نظر باشد؛ در این زمینه باید از نظر مسوولان ارشد بازار سرمایه استفاده و نسبت به آنها توجه ویژه‌ای شود.

آرگون خاطرنشان کرد: از جمله مشکلاتی که بارها با آن مواجه بوده‌ایم این است که نظر مسوولان برای بسیاری از طرح‌های مدنظر در بازار سرمایه گرفته می‌شود اما در پایان این نظرات بایگانی می شود و در زمان تایید قوانین هیچ توجهی نسبت به صحبت‌های مطرح شده از سوی کارشناسان انجام نمی شود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: در طرح و اجرای قوانین بازار سرمایه همیشه به دنبال سرعت بوده‌ایم و در صدد هستیم تا هر چه زودتر و با شتاب بیشتر نسبت به اجرای طرح‌ها اقدام کنیم، در حالی که این موضوع همیشه قواعد بازار را دچار مشکل کرده است و هیچ گاه شاهد اثر مثبت تغییر قوانین بازار نبوده‌ایم.

وی تاکید کرد: بهتر است برای تغییر قوانین بازار سرمایه، مشکلات بازار مورد رصد قرار بگیرد تا در نهایت بتوان از طریق اقدامات درست و بجا معضلات ایجاد شده در بازار را برطرف کرد، در این راستا باید در صورت اطمینان نسبت به تاثیر مثبت برنامه ‌های جدید در معاملات بازار آنها را تبدیل به قانون کنیم.

به گفته آرگون، قانون جدید باید به گونه‌ای طراحی شود که روند بازار را به سمت عدالت و شفافیت بیشتر پیش ببرد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار نیازمند آسیب‌شناسی است و باید نهادی بالاتر از سازمان بورس بر بازار سرمایه نظارت داشته باشد تا از این طریق مردم بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند و در نهایت اقدامات لازم را در راستای رفع مشکلات مطرح شده در دستور کار قرار دهند.

آرگون خاطرنشان کرد:  برای ایجاد هرگونه قانون جدید در بازار سرمایه باید نظرات ارگان‌های مختلف مانند بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گرفته شود و نباید قوانین را در بازاری که دارای ۶۰ میلیون سرمایه‌گذار است در قالب یک طرح انعکاس داد.

وی اظهار داشت: با توجه به وجود برخی از مسایل منفی در این پیش‌نویس، اما باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد که موضوعاتی مثبت در این پیش‌نویس قرار دارند که جزو نقاط مثبت هستند و نمی‌توان مسایل ذکر شده در این متن را به صورت یک طرفه مورد قضاوت قرار دارد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بهتر است تا نکاتی که در این پیش‌نویس جای بهبودی دارند مورد توجه جدی قرار بگیرند، گفت: این پیش نویس دارای برخی از نکات مثبت است و با توجه به اینکه این پیش‌نویس قرار است تبدیل به قانون شود، بنابراین باید اقدامات لازم برای ارائه قانون جامعه و خوب مورد توجه قرار بگیرد.

به دنبال شفاف سازی های انجام شده توسط نمایندگان مجلس در خصوص اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و انتظار سهامداران برای کمک مجلس به بورس، در چند روز گذشته طرحی در مجلس با عنوان «پیش‌نویس اصلاح قانون بازار اوراق بهادار» عنوان و وجود برخی از بندهای آن با اعتراض گسترده سهامداران و مسوولان حاضر در بازار همراه شد. فعالان بازار در خصوص پیش‌نویس ارائه شده اعلام کردند که طرح مدنظر با هیچ تاثیر مثبتی جز دوری سهامداران از سرمایه گذاری در بورس و ایجاد هیجانات کاذب در این بازار همراه نخواهد بود و نمی‌تواند زمینه‌ساز روزهای رونق در معاملات بازار سرمایه باشد.

حاشیه‌های ایجاد شده در میان فعالان بازار تا جایی پیش رفت که نمایندگان مجلس اعلام کردند، این پیش‌نویس فقط در حد یک طرح است و به منظور دریافت نظرات و پیشنهادات مختلف به مسوولان مربوطه ارائه شده است.