معاون سازمان مالیاتی اعلام کرد:
سهم عمده بورس از مالیات بر ثروت و عدم افزایش در سال بعد/ رشد ۸۰ درصدی درآمد

 

معاون سازمان مالیاتی با اشاره به رشد ۸۰ درصدی درآمد سال آینده، گفت: بخش عمده مالیات بر ثروت، مربوط به نقل و انتقال سهام بوده اما امکان افزایش این رقم وجود ندارد.

محمد مسیحی با اشاره به عملکرد درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفت: درآمدهای مالیاتی مصوب برای سال جاری، ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بوده و امید است در ماه‌های باقی مانده بیش از این رقم محقق شود.

وی افزود: ارقام مالیاتی لایحه بودجه، نگرانی هایی را ایجاد کرده که ناشی از مقایسه با ارقام محقق شده و رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال جاری است  اما با در نظر گرفتن اجرای قانون مالیات ارزش افزوده و افزایش انتفاع شهرداری‌ها از این درآمدها، نرخ رشد درامدهای مالیاتی سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۸۰ درصد خواهد بود.

این معاون ادامه داد: نرخ رشد سالانه درآمدهای مالیاتی در پنج سال گذشته ۲۱ تا ۲۲ درصد بود و این افزایش به نظر قابل تحقق نیست اما با احتساب ۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر خانه‌های خالی، املاک و خودروهای لوکس این پایه‌ها تحققی نداشت. از این مبلغ بخشی مربوط به خودروها بود که آیین‌نامه مربوطه هنوز به تصویب نرسیده  و سامانه املاک و اسکان نیز همچنان آماده نیست.

مسیحی توضیح داد: سال گذشته بخشی زیادی از اصناف تعطیل بودند و برای اولین بار ۸۰ درصد خوداظهاری مودیان مورد پذیرش قرار گرفت و تمرکز بر پرونده‌های بزرگ گذاشته‌ شد. این از جمله اقداماتی بود تا فرهنگ خود اظهاری ترویج شود اما این مسئله نیازمند تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی است. باید به سمتی حرکت کرد که دسترسی به سایر سامانه‌های اطلاعاتی آنلاین باشد و اطلاعات باید به موقع به دست آید در غیر این صورت ارزشی ندارد.

وی در مورد فرار های مالیاتی گفت: هم زمان با پذیرش خود اظهاری ها وظیفه این است که انرژی بر فرار مالیاتی گذاشته‌شود. چند سالی است که سازمان امور مالیاتی تراکنش‌های بانکی را رصد می‌کند و در حال حاضر بیش‌از ۵ هزار شرکت صوری و کاغذی شناسایی شده و این شرکت‌ها نه فقط نظام مالیاتی بلکه بعضاً سیستم بانکی را دور می‌زنند.

وعده اجرای قانون پایانه سامانه‌های فروشگاهی و سهم بورس از مالیات بر ثروت

وی در خصوص قانون پایانه سامانه‌های فروشگاهی هم گفت: پیش از این هیچ بودجه‌ای برای تکمیل این سامانه مشخص نشده بود اما این اقدام در سال جاری صورت گرفته و امید است این کار بزرگ تا نیمه دوم ۱۴۰۱ به نتیجه برسد. برای سال آینده نمی‌توان بر روی پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر مجموع درآمد حساب کرد و باید تلاش کرد با پایه‌های موجود اعداد پیش‌بینی شده محقق شود.

مسیحی ادامه داد: معافیت های مالیاتی جغرافیایی مانند مناطق آزاد وجود دارد که روز بروز بدون آنکه به جهش اقتصادی و اهداف توجه شود ، زیاد می‌شوند. تلاش بر این بود برخی موارد از معافیت ها تغییر پیدا کند اما موفقیتی حاصل نشد و بخش عمده مالیات بر ثروت، بیشتر شامل مالیات بر نقل و انتقال سهام بوده اما امکان افزایش این رقم وجود ندارد.