سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد :

چالش مهم صنعت بزرگ بورس رشد ۷۳ درصدی خوراک در ۵ سال آینده

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به رشد ۳۸ درصدی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال جاری گفت: چالش جدی این صنعت، رشد ۷۳ درصدی نیاز به خوراک طی ۵ سال آینده است.

مصطفی نخعی درباره وضعیت تولید، صادرات و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی به خانه ملت گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی حدود 90 میلیون تن است که در مقایسه با سال قبل که حدود 65 میلیون تن در سال بود، رشد 38 درصدی داشته و قرار است این روند رو به رشد با توجه به اجرای طرح‌های جدید ادامه پیدا کند.

وی افزود: از آنجا که این صنعت به خصوص در شرایط تحریمی ارزآوری خوبی دارد از مزایای مهم اقتصادی محسوب می‌شود. ضمن اینکه هاپ‌های جدیدی که در مناطقی همچون مکران، قشم و جاسک تعریف شده، نوید بخش شرایط بهتری برای این صنعت در آینده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: داخلی‌سازی تجهیزات هم در این حوزه اتفاق افتاده ولی یکی از چالش‌های مهم این صنعت در حال و آینده، تامین خوراک پالایشگاه ها است. لذا پیش‌بینی می‌شود رشد 73 صدی نیاز به گاز طبیعی طی 5 سال آینده، چالش جدی این صنعت باشد.

نخعی گفت: همچنین نمایندگان مجلس، پیشنهاداتی همچون اصلاح اساساسنامه شرکت ملی پتروشیمی، افزایش اختیارات این شرکت برای مدیریت تامین خوراک‌ ، تقویت منابع مالی  و… مطرح کردند.

وی افزود: در در این جلسه همچنین مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برنامه‌ها را ارائه و نمایندگان سوالات و ابهامات را بیان کردند.