وزیر اقتصاد به مدیران ۳۰ شرکت بزرگ اعلام کرد :

ادعاهای جالب درباره بورس ، اوراق دولتی و وعده های شیرین در جلسه ویژه امروز

 

وزیر اقتصاد در جلسه ویژه صبح امروز با مدیران ۳۰ شرکت سرمایه گذاری و بزرگ بورس، ادعاهای جالبی درباره بازدهی و فروش صفر ریالی اوراق دولتی کرد و وعده های شیرین داد!

 در پی وخیم تر شدن اوضاع بازار سرمایه در روزها و هفته های گذشته، جلسه ویژه مدیران 30 شرکت سرمایه گذاری و بزرگ بورس با وزیر اقتصاد ، ساعت 6 امروز در ساختمان باب همایون برگزار شد تا شاید مانعی برای سقوط بیشتر شاخص و قیمت ها و از همه مهم، تشدید بی اعتمادی به دولت و آینده ایجاد شود.

ادعاهای جالب وزیر درباره بازدهی بورس و فروش صفر ریالی اوراق دولتی

در این جلسه احسان خاندوزی اعلام کرد: شواهد قطعی نشان می دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه به بازار حرفه ای و بلندمدت است. البته با نگاه به کوتاه مدت هم اطلاعات سودآوری شرکت ها نشان می دهد چشم انداز روشن است و جای نگرانی برای تصمیم هیجانی نیست.

وظیفه وزارت اقتصاد و سازمان بورس، توسعه ابزارها و نهادها و ایجاد بازاری شفاف و کارا و پیش بینی پذیر است. بازار بدهی مکمل بازار سهام است نه رقیب آن.

در حالی فضای مجازی آغشته از اطلاعات غیر دقیق است که خالص تامین مالی دولت از اوراق در دو ماه ، بسیار اندک و ناچیز و در 40 روز اخیر صفر ریال بود. از سوی دیگر از این به بعد ، دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد خواهد رفت.

یکی از برنامه های این وزارتخانه، پیش بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت گذاری های مضر در صنابع بورسی است و بزودی زود، تغییر نظام قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صنعت اعلام خواهد شد.

همچنین دیگر برنامه، پیش بینی پذیر کردن نرخ های کلیدی اقتصاد و بالتبع بورس، پیگیری خواهد شد تا نااطمینانی از بازار زدوده شود.

در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک ها و قواعد پالایشی ها و فراخوان سهامداری، اشتباهات بزرگی صورت گرفت که باید با همکاری وزارت های نفت و صنعت و بانک مرکزی و سازمان بورس، زمینه کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان به بازار فراهم شود.

برای اعتماد آفرینی هم رایزنی های با وزارت های نفت و صنعت و بانک مرکزی می شود تا در این حوزه هم اخبار امیدبخش به اقتصاد منتقل شود.